Seitenbereiche:
  • zum Inhalt [Alt+0]
  • zum Hauptmenü [Alt+1]

  • A: Schriftgröße: normal
  • A: Schriftgröße: groß
  • A: Schriftgröße: sehr groß
  • A: Standardfarben
  • A: Gelb auf Schwarz
  • A: Schwarz auf Gelb
  • A: Weiss auf Blau
  • A: Blau auf Weiss
Login
  • » Passwort vergessen
Hauptmenü:
  • Grundlagen
  • Materialien
  • Podcast
  • Projekte
  • Praxis
  • Newsletter

Search
Login
Twitter Facebook Instagram Mastodon Bluesky
Impressum Über uns Datenschutz English
Hauptmenü ein-/ausblenden
  • Grundlagen
    • Politische Bildung
      • Allgemeines
      • Lehrpläne
      • GSK/PB Sek I (2016)
      • Häufig gestellte Fragen
    • Demokratiekompetenzen
      • Digital Citizenship Education
      • Referenzrahmen
      • NECE-Fokusgruppe
      • Kontroverse Themen
    • Aus- und Fortbildung
      • Ausbildung
      • Fortbildung
        • Politische Bildung / Europapolitische Bildung
        • Menschenrechte
        • Weitere Themen
    • Erlässe
  • Materialien
    • Edition polis
    • polis aktuell
  • Podcast
  • Projekte
    • Aktionstage PB
      • Nachlese
    • EUropa in der Schule
      • Netzwerkaktivitäten
        • Archiv
      • Europa 30 Minuten+
      • Mitmachaktionen
      • Newsletter
        • Archiv
      • Preis: Wir sind Europa
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2020
      • Botschafterschulen des Europäischen Parlaments
    • Politiklexikon für junge Leute
    • DECITEL
    • LICEAL
    • VAL-YOU
    • Erster Wiener Protestwanderweg
    • Abgeschlossene Projekte
      • My Resistance, My Democracy
      • CITIZED
      • EU Democracy Rally
      • Democracy & Puppetry
      • REDE
      • Participation for Protection – P4P
        • Trainingsunterlagen für Erwachsene
        • Materialien für Kinder/Jugendliche
      • Keine Panik – PB digital vermittelt
        • Archiv #NRW19
      • VWA-Preis Gender
      • Engage – Europäische Lernmaterialien
      • Workshopreihe (BMBWF)
        • 2017/18
        • 2016
        • 2015
      • VOICE-Developing citizens
      • Kinderrechte und Partizipation
  • Praxis
    • Stundenbilder
    • Dossiers
      • DCE
      • DNAustria
      • Desinformation
      • Europa | EU
        • #AT30EU
        • Bildung | Jugendanliegen
        • Demokratie | Frieden
        • Digitalisierung | Medienkompetenz
        • Europarat
        • Kulturelle Vielfalt | Menschenrechte
        • Mobilität | VerbraucherInnenrechte
      • Extremismus
      • Fashion Revolution Day
      • Flucht und Asyl
      • Hass im Netz
      • Internationale Tage
      • Krieg und Terror
      • Leichter Lesen: Politik
      • Lesen und Politische Bildung
      • Menschenrechte
        • Kinderrechte
        • Kinderarbeit
      • Neutralität
      • OSZE
      • Sustainable Development Goals
      • Wahlen
      • Wirtschafts- und VerbraucherInnenbildung
    • Wettbewerb PB
      • Häufig gestellte Fragen
    • Workshops/Trainings
      • Trainings für Lehrkräfte
      • Workshops für Schulklassen
    • Kontaktlehrkraft PB
    • AkteurInnen (A-Z)
      • Internationale AkteurInnen
  • Newsletter
Untermenü:
  • Team
  • Presse/Medien
  • Jahresberichte
  • Wiener Forum
  • Kooperationen
  • English

Permanentmenü:

Inhalt:

zurück

The selected projects for the NECE Focus Group "Competences for Democratic Culture"

Demokrative, Switzerland

  • RFCDC based evaluation of “Demokratiebausteine”: The RFCDC was used for re-planning and adjusting the workshop evaluation using RFCDC dimensions and descriptors.
  • RFCDC based “DEMOGAMES” design and selection: The RFCDC was used to systematically select game ideas for the main outcome of DEMOGAMES, the “democracy game box” (D-BOX).

Evangelische Trägergruppe für gesellschaftspolitische Jugendbildung (et), Berlin, Germany

  • RFCDC in the non-formal sector: The project aimed to reflect on the implementation of the RFCDC in the non-formal sector of civic education. The reflection took place by discussing the RFCDC with non-formal educators in Germany and applying it to different practical work settings of the non-formal sector.

Human-ed, Netherlands

  • Cultural and Linguistic Identity Portfolio (CLIP): The Cultural and Linguistic Identity Portfolio (CLIP) contains a number of activities built around certain CDC descriptors.The CLIP invites students to reflect on their background and identity, and trace their development in democratic competences by using self-assessment before and after using the portfolio.

International Institute of Humanitarian Law (IIHL), Sanremo, Italy

  • UPPER – Systemic Upscaling of Peace Education Practices: The UPPER project is about collecting, analysing and presenting good practices in the field of education inspiring peace and democratic citizenship. The focus group project intended to collect feedback on RFCDC within the whole set of activities and stakeholders’ consultation events within the UPPER project implementation

Land der Menschen, Linz, Upper Austria

  • “Open Mind – Learning to live democracy”: Open Mind is a school development program in the fields of citizenship education, human rights and anti-racism for the region of Upper Austria, which was already tested with pilot schools. The Open Mind workshops as well as the whole program refer to the RFCDC.

MBO Raad (VET Council), The Netherlands

  • “Citizenship Agenda“: The “Citizenship Agenda” aims to promote the provision of quality citizenship education for all VET schools that optimally meets the educational needs of the very diverse student population. The Citizenship Agenda provides schools with tools to clarify and strengthen their existing policies where necessary. RFCDC was presented to different stakeholders.

Schwarzkopf-Stiftung Junges Europa, Berlin, Germany

  • “Understanding Europe”: In the context of the peer education network “Understanding Europe” (UE) the usefulness and limitations of the RFCDC in non-formal education settings was tested. The target group were young peers between 18 and 28 years (so-called Head Trainers and Fellows) from 12 European countries.

⇒ The timeline

=> Products and results

⇒ Overview

zurück

Volume 1: Context, concepts and model

Volume 2: Descriptors

Volume 3: Guidance for implementation

NECE Fokusgruppe bei der NECE-Konferenz in Glasgow 2019


nach oben springen
Twitter Facebook Instagram Mastodon Bluesky
Impressum Über uns Datenschutz English
Zentrum polis – Politik Lernen in der Schule, Helferstorferstraße 5, 1010 Wien
T 01/353 40 20 | service@politik-lernen.at

Bürozeiten:
Montag bis Donnerstag 10 – 15 Uhr
Auftraggeber:
Bundesministerium für Bildung
Abteilung I/10 [Politische Bildung]
Projektträger:
Wiener Forum für Demokratie und Menschenrechte
Zentrum polis - Politik Lernen in der Schule, Helferstorferstraße 5, 1010 Wien
T 01/353 40 20 | service@politik-lernen.at
nach oben springen