Seitenbereiche:
  • zum Inhalt [Alt+0]
  • zum Hauptmenü [Alt+1]

  • A: Schriftgröße: normal
  • A: Schriftgröße: groß
  • A: Schriftgröße: sehr groß
  • A: Standardfarben
  • A: Gelb auf Schwarz
  • A: Schwarz auf Gelb
  • A: Weiss auf Blau
  • A: Blau auf Weiss
Login
  • » Passwort vergessen
Hauptmenü:
  • Grundlagen
  • Shop
  • Podcast
  • Projekte
  • Praxis
  • Newsletter

Search
Login
Twitter Facebook Instagram
Impressum Über uns Datenschutz English
Hauptmenü ein-/ausblenden
  • Grundlagen
    • Politische Bildung
      • Allgemeines
      • Lehrpläne
      • GSK/PB Sek I (2016)
        • FAQs
        • Materialien zum Lehrplan
          • > 6. Schulstufe
            • Modul1
            • Modul2
            • Modul3
            • Modul4
            • Modul5
            • Modul6
            • Modul7
            • Modul8
            • Modul9
          • > 7. Schulstufe
            • Modul1
            • Modul2
            • Modul3
            • Modul4
            • Modul5
            • Modul6
            • Modul7
            • Modul8
            • Modul9
          • > 8. Schulstufe
            • Modul1
            • Modul2
            • Modul3
            • Modul4
            • Modul5
            • Modul6
            • Modul7
            • Modul8
            • Modul9
      • Häufig gestellte Fragen
    • Demokratiekompetenzen
      • Digital Citizenship Education
      • Referenzrahmen
      • NECE-Fokusgruppe
      • Democratic Schools Network
      • Netzwerk (EPAN)
      • Kontroverse Themen
    • Aus- und Fortbildung
      • Ausbildung
      • Fortbildung
        • Politische Bildung / Europapolitische Bildung
        • Menschenrechte
        • Weitere Themen
    • Erlässe
  • Shop
    • Edition polis
    • polis aktuell
  • Podcast
  • Projekte
    • Aktionstage PB
      • Nachlese
    • CITIZED
    • Erster Wiener Protestwanderweg
    • EU Democracy Rally
    • EUropa in der Schule
      • Netzwerkaktivitäten
        • Archiv
          • #at25eu
      • Europa 30 Minuten+
      • Mitmachen | Aktiv werden
      • Newsletter
        • Archiv
      • Preis: Wir sind Europa
        • 2021|22
        • 2019|20
      • Botschafterschulen des Europäischen Parlaments
    • LICEAL
    • My Resistance, My Democracy
    • Politiklexikon für junge Leute
    • Abgeschlossene Projekte
      • Democracy & Puppetry
      • REDE
      • Participation for Protection – P4P
        • Trainingsunterlagen für Erwachsene
        • Materialien für Kinder/Jugendliche
      • Keine Panik – PB digital vermittelt
        • Archiv #NRW19
      • VWA-Preis Gender
      • Engage – Europäische Lernmaterialien
      • Workshopreihe (BMBWF)
        • 2017/18
        • 2016
        • 2015
      • VOICE-Developing citizens
      • Kinderrechte und Partizipation
  • Praxis
    • Stundenbilder
    • Dossiers
      • Aktiv gegen Hass im Netz
      • Covid-19 und PB
      • Desinformation
      • #ePolitischeBildung
      • Europa | EU
        • Bildung | Jugendanliegen
        • Demokratie | Frieden
        • Digitalisierung | Medienkompetenz
        • Kulturelle Vielfalt | Menschenrechte
        • Mobilität | VerbraucherInnenrechte
      • Extremismus
      • Fashion Revolution Day
      • Flucht und Asyl
      • Impfen und Impfpflicht
      • Internationale Tage
      • Leichter Lesen: Politik
      • Lesen und Politische Bildung
      • Menschenrechte
        • Kinderrechte
        • Kinderarbeit
      • Sustainable Development Goals
      • TruSD
      • Ukraine
      • Wahlen
      • Wirtschafts- und VerbraucherInnenbildung
    • Wettbewerb PB
      • Häufig gestellte Fragen
    • Workshops/Trainings
      • Trainings für Lehrkräfte
      • Workshops für Schulklassen
    • Kontaktlehrkraft PB
    • AkteurInnen (A-Z)
      • Internationale AkteurInnen
  • Newsletter
Untermenü:
  • Team
  • Presse/Medien
  • Jahresberichte
  • Wiener Forum
  • English

Permanentmenü:

Inhalt:

zurück

CITIZED Policy Implementation support and teacher empowerment for CITIZenship EDucation (2020-2023)

Policy Implementation support and teacher empowerment for CITIZenship EDucation (2020–2023)

 

www.citized.eu

 

The CITIZED project aims to support educational policies directed towards “enhancing the acquisition of social and civic competences”. It will develop an innovative set of instruments that will help the widespread implementation of citizenship education in European Secondary Schools, to the benefit of all students, and particularly of those who, for any reason, risk to be discriminated or socially excluded.

CITIZED has the ambition to become, by filling existing implementation gaps between policy statements and daily practice in the schools, an effective catalyst of a multiplication process based on teachers’ capacity building and empowerment, and schools’ commitment to engage in the “living together” side of education aims.

The innovation approach proposed by this project is not based on the generation of something absolutely unprecedented in its content, but on:

  • Integration of existing elements, coming from existing policy initiatives and previous projects on the same theme, but also development of “missing elements” that will facilitate policy implementation;

  • Process innovation, by bringing the issue of teachers training for democratic citizenship competences in a multi-stakeholder transnational debate involving policy makers, teacher training institutions, teachers and families and reviewing international good practices in view of its potential transferability;

  • Co-creation of innovative instruments and approaches to contextualise existing models.

Its specific objectives are:

  1. Reviewing, analysing, comparing and classifying existing policy approaches to the development of citizenship education (with a specific reference to how teachers and schools are prepared and supported to implement the respective policies), pointing out what works where and at what conditions, thus identifying inhibiting and enhancing factors in the different contexts;

  2. Proposing and testing self-assessment instruments and training modules enabling future teachers and in-service teachers to implement effective learning strategies, adequate to develop the set of pupils/students competences related to democratic citizenship: this will be done by using the work of the Council of Europe as a reference for context-based national and local strategies;

  3. Developing a collaborative open platform and giving access to good practice examples and methodological instruments for schools implementing “whole school” citizenship education projects; also in this case a key reference will be the “Democratic Schools Network” approach;
  4. Maximising the impact of the project activities in terms of support to large scale implementation of the validated good practices.

zurück

Contact | Information

Patricia Hladschik

P 01/353 40 20-20

patricia.hladschik@politik-lernen.at

 


Projectlead

International Institute of Humanitarian Law, San Remo, Italy (lead partner)

 

Partnerorganisations

  • Fondation des Régions Européennes pour la Recherche, l’Éducation, et la Formation, Belgium
  • Ministry for Education and Employment, Malta
  • Université Côte d’Azur, France
  • Organising Bureau of European School Student Unions, Belgium
  • Zentrum polis, Austria


nach oben springen
Twitter Facebook Instagram
Impressum Über uns Datenschutz English
Login
  • » Passwort vergessen
Zentrum polis – Politik Lernen in der Schule, Helferstorferstraße 5, 1010 Wien
T 01/353 40 20 | service@politik-lernen.at

Bürozeiten:
Montag bis Donnerstag 10 – 15 Uhr
Auftraggeber:
Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und
Forschung
, Abteilung I/1 [Politische Bildung]
Projektträger:
Wiener Forum für Demokratie und Menschenrechte
Zentrum polis - Politik Lernen in der Schule, Helferstorferstraße 5, 1010 Wien
T 01/353 40 20 | service@politik-lernen.at
nach oben springen